Rowerowa ekspedycja w głąb Puszczy Zielonka

Nieustannie kupujemy rzeczy, które często zdarzy nam się użyć raz, a potem odkładamy je w kąt i o nich zapominamy. Często jednak jest tak, że nasz zakup cieszy przez długie lata, a w dodatku jest dobrą inwestycją. Naszym najlepszym nabytkiem w tym roku jest rower, a pierwszą wycieczkę rowerową odbyliśmy w kierunku parku krajobrazowego Puszcza Zielonka.

Puszcza Zielonka – informacje praktyczne

Park Krajobrazowy Puszcza Zielonka położony jest niedaleko Poznania. Większe (i jeszcze bliższe) miejscowości, które otaczają ten teren to Murowana Goślina, Skoki oraz Pobiedziska.

Puszcza Zielonka jest obszarem chronionym ponieważ stanowi naturalny kompleks leśny, w niewielkim stopniu zmieniony przez człowieka. Jest to obszar o dużych wartościach przyrodniczych, a po całym terenie porozrzucanych jest wiele ścieżek rowerowych, które razem liczą aż 224 km długości! Nie funkcjonuje tutaj komunikacja miejska, jednak można skorzystać z bazy noclegowej i zaplanować dłuższą wycieczkę rowerową.

Na terenie parku znajduje się również kilka rezerwatów przyrody:

• Rezerwat przyrody Jezioro Czarne
  • Rezerwat przyrody Jezioro Pławno
  • Rezerwat przyrody Klasztorne Modrzewie koło Dąbrówki Kościelnej
  • Rezerwat przyrody Las Mieszany w Nadleśnictwie Łopuchówko
  • Rezerwat przyrody Żywiec Dziewięciolistny

Puszcza Zielonka, stadnina koni

Dojazd do Puszczy Zielonka z Poznania

Jak już pewnie samodzielnie wydedukowałeś, Puszczę Zielonkę najlepiej zwiedzać rowerem. Sam dojazd z Poznania nie należy jednak do najprzyjemniejszych, warto więc dotrzeć tutaj na czterech kołach lub szynach. W tym celu możesz dojechać pociągiem do którejś z pobliskich miejscowości, np. do Murowanej Gośliny.

Tańszym i szybszym środkiem transportu są autobusy miejskie kursujące do Biedruska, skąd na teren Puszczy Zielonki dojedziesz rowerem w około 10 minut. Bilet w dwie strony kosztuje 7,80 zł.

Zwiedzone przez nas miejsca

Na rower wsiedliśmy w Biedrusku. Zanim wjechaliśmy do parku, zatrzymaliśmy się na moście nad Wartą. Był to jeden z piękniejszych widoków tego dnia. Jednak jeszcze przyjemniej było spędzić czas tuż przy rzece. Na chwilę więc zjechaliśmy z naszego szlaku i skręciliśmy w kierunku punktu widokowego. Po około 1 km znaleźliśmy się tuż przy Warcie, na miękkiej, suchej trawie, z kaczkami i śpiewającymi ptakami. Uwielbiam spędzać słoneczne dni nad rzeką. Po chwili odpoczynku, ruszyliśmy w teren puszczy.

Puszcza Zielonka, punkt widokowy przy Warcie

Naszym pierwszym celem było rynnowe jezioro Kamińskie. O tej porze roku, przy dość niskiej temperaturze jezioro pokryte było jeszcze warstwą cienkiego lodu. Jednak pogoda tego dnia nam dopisała i odbijające się promienie słońca wraz z pomostem stworzyły piękny krajobraz do sfotografowania. Znajduje się tutaj kąpielisko, a także pola namiotowe. Jednak na leżakowanie nie ta pora i spotkaliśmy tam jedynie kilka par na rowerze.

Puszcza Zielonka, jezioro Kamińskie

Nasza wycieczka po Puszczy Zielonka tego dnia skupiała same jeziora. Udaliśmy się więc do kolejnego – jeziora Miejskiego. Tym razem zastaliśmy tylko jedną rodzinę z dziećmi, a utrudniony objazd szybko nas zniechęcił do dłuższego zostawania w tym miejscu.

Puszcza Zielonka, jezioro Miejskie

Ostatnim jeziorem, nad którym spędziliśmy czas tego dnia było jezioro Pławno. To ostatnie spodobało mi się najbardziej z całej trójki. Pewnie dlatego, że plaża przy nim jest najmniej odkryta i wystające nad taflę gałęzie drzew dodają uroku. W takim otoczeniu można posiedzieć dłużej, co też zrobiliśmy, jedząc drugie śniadanie.

Zadowoleni z nowego zakupu i wycieczki

Jeśli miałabym jednym słowem podsumować cały sobotni wyjazd, było idealnie. Nie dość, że rower sprawdził się doskonale, to spędziliśmy niemalże cały dzień w otoczeniu pięknego, naturalnego lasu, w ciszy, bez samochodów i tłumów turystów. Takie wyjazdy to naprawdę spora dawka energii, świeżego powietrza, a przede wszystkim relaksu i odpoczynku dla umysłu. Jak na moją pierwszą dłuższą wyprawę rowerową, jestem zadowolona. Tego dnia udało mi się przejechać 46 kilometrów bez większego zmęczenia i przede wszystkim obyło się bez zakwasów następnego dnia.

Polecam każdemu z Was taką formę podróżowania! :)

Puszcza Zielonka, Biedrusko

Puszcza Zielonka, stadnina koni

Rowerowe przygody na szosie

O autorze

Lubię uciekać daleko w świat, nie mówiąc o tym nikomu, wracać z tysiącem zdjęć i głową pełną wspomnień. Na ogół możecie znaleźć mnie w górach, które cenię najbardziej.